Wspieramy dyrektorów i nauczycieli uwzględniając ich potrzeby edukacyjne.
NASZ PROFESJONALIZM I TWÓJ POTENCJAŁ GWARANTUJĄ SUKCES
O NAS
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy prowadzi działalność edukacyjną na terenie miasta Bydgoszczy oraz powiatów: bydgoskiego, inowrocławskiego, mogileńskiego, nakielskiego, sępoleńskiego, świeckiego, tucholskiego i żnińskiego.
Jesteśmy największą wojewódzką placówką doskonalenia nauczycieli w województwie kujawsko-pomorskim, zarówno pod względem zasięgu terytorialnego, liczby nauczycieli, których obejmujemy opieką merytoryczną, jak i liczby etatów dydaktycznych, które posiadamy.
Placówka obejmuje wsparciem blisko 50% nauczycieli województwa kujawsko-pomorskiego, to jest około 21 tysięcy.
Co nas wyróżnia?
- Mamy ponad 30-letnie doświadczenie w organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego dyrektorów oraz nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
- Od 2005 roku jesteśmy placówką akredytowaną (ponad 15 lat!), godną zaufania, która gwarantuje wysoką jakość świadczonych przez nas usług, uprawnioną do prowadzenia kursów kwalifikacyjnych.
- Każdego roku szkolimy ok. 10 tysięcy dyrektorów i nauczycieli szkół, którzy nam zaufali i realizują z nami zajęcia wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty, realizacji podstaw programowych, przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminów zewnętrznych.
- Zatrudniamy najlepszych ekspertów, wieloletnich trenerów, wielokrotnie wyróżnianych nauczycieli konsultantów.
- Służymy pomocą, wsparciem i odpowiadamy na bieżące potrzeby szkół, zarówno dydaktyczno-wychowawcze, jak i w zakresie prawa oświatowego.
Zapraszamy dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów szkół do współpracy i zachęcamy do skorzystania z szerokiej oferty zajęć.
PLANOWANE DZIAŁANIA W KUJAWSKO-POMORSKIM CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI
W BYDGOSZCZY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Realizacja nowej podstawy programowej w zakresie języków obcych
- Wskazówki metodyczne i rekomendacje zapisane w podstawie programowej jako źródło planowania dydaktycznego
- Edukacja ekonomiczna w podstawie programowej
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Podstawa programowa z matematyki w szkole ponadpodstawowej
- Realizacja nowej podstawy programowej: obudowa dydaktyczna
- Realizacja i monitorowanie podstawy programowej- szkolenie zespołów nauczycielskich
- Dobra lekcja języka niemieckiego
- Gryi zabawy w procesie nauczania języka angielskiego
- Projektowanie zmian w systemie dydaktycznym nauczyciela geografii na podstawie wyników egzaminu maturalnego
- Zajęcia w terenie jako efektywna forma nauczania przyrody i geografii
- Wykorzystanie narzędzi GIS w analizie i prezentacji danych przestrzennych
- Internetowy atlas województwa kujawsko-pomorskiego jako podstawowe źródło informacji o regionie
- Metoda problemowa w nauczaniu - uczeniu się geografii
- Budowanie sieci nauczycieli matematyki szkół ponadpodstawowych
- Zbudowanie sieci nauczycieli języka angielskiego szkół podstawowych
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Platforma współpracy: szkoła – uczelnia - pracodawca- seminarium
- Zintegrowany System Kwalifikacji – szansa dla edukacji i rynku pracy – konferencja
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Zintegrowany System Kwalifikacji w praktyce doradcy zawodowego
- Metodologia opracowania programów nauczania dla zawodu
- Metoda tekstu przewodniego w praktycznej nauce zawodu
- Rodzaje, obszary i formy współpracy szkoły z potencjalnymi pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego (stacjonarnie/zdalnie)
- Zasady i warunki przeprowadzania egzaminu zawodowego
- szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego. Gdzie? Jak? Kiedy?
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno– pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Geograficzny niezbędnik - konferencja metodyczna dla nauczycieli geografii szkół podstawowych
- Niełatwy powrót do szkoły
- Uczymy się pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Behawioralna modyfikacja trudnych zachowań
- Trudny uczeń – trudna klasa
- Integracja zespołu klasowego
- Nadpobudliwość psychoruchowa
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy z uczniem dysfunkcyjnym
- Zaburzenia lękowe u dzieci
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Dziecko z ZepołemAspergera w zespole klasowym
- Rola i zadania nauczyciela wspomagającego w pracy z uczniem z Autyzmem, Zespołem Aspergera w szkole masowej
- Depresja nastolatków
- Przyjaciele Zippiego
- Jak pracować z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
- Jak uczyć, żeby nauczyć? Strategie aktywnego nauczania w szkolnej praktyce
- Jak wspierać rozwój ucznia, stosując różne sposoby oceniania osiągnięć edukacyjnych?
- Uczeń zdolny bez sukcesów? Metody i formy pracy z uczniem zdolnym
- Rozwiń skrzydła - Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - adaptacja programu i działania nowatorskie
- Jak włamać się do mózgu? - uczymy, jak się uczyć
- Potrzeby edukacyjne uczniów z ubytkiem słuchu - Nie słyszę? Rozumiem!
- Praca z uczniem z dysleksją na lekcji języka angielskiego
- Ocenianie kształtujące jest OK
- Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej
- Komputerowe wspomaganie oceniania
- Kurs na kierownika wypoczynku
- Warsztat pracy początkującego nauczyciela
- Jak zwiększyć skuteczność edukacji szkolnej?
- Wspomaganie nauczycieli w planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów (prowadzenie zajęć otwartych, udzielanie konsultacji wg potrzeb)
- Wspomagania przedszkoli w rozwoju BAWIĘ SIĘ, UCZĘ SIĘ - WIEM I POTRAFIĘ
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Praca zdalna nauczyciela bibliotekarza
- Rola dyrektora w promocji i budowaniu wizerunku szkoły z wykorzystaniem TIK
- Forum Praktyków
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Nadzór dyrektora nad bezpieczeństwem w szkole i placówce – część II
- ABC bezpieczeństwa nauczycieli
- Organizacja i realizacja lekcji online –MS Teams
- Praca w chmurze – Classroomlub Office365
- Środowisko Scratch- podstawy programowania
- Zastosowanie interaktywnych narzędzi w nauczaniu
- Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów za pomocą platformy edukacyjnej Moodle
- Kompetencje cyfrowe dyrektora - TIK w pracy szkoły
- Odwrócona lekcja języka angielskiego
- Narzędzia internetowe w pracy dydaktycznej nauczyciela języka angielskiego
- Tablica interaktywna w przedszkolu
- Zaprogramuj przyszłość – najmłodsi w świecie programowania
- Bitable– tworzenie animacji – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
- Storybird, czyli multimedialna książka obrazkowa – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
- Elementy elektroniki i robotyki na lekcjach techniki
- Podstawowe wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w kształceniu ogólnym i zawodowym (stacjonarnie/ zdalnie)
- Oswajamywydruk 3D (stacjonarnie/ zdalnie)
- Wprowadzeniedo systemu LINUX (stacjonarnie/ zdalnie)
- Strukturasieci komputerowych – nauka przez symulację (stacjonarnie/ zdalnie)
- Wstępdo baz danych, język SQL (stacjonarnie/ zdalnie)
- Jak ułatwić sobie pracę, czyli TIK w edukacji (stacjonarnie/ zdalnie)
- Nauczaniezdalne w edukacji (stacjonarnie/ zdalnie)
- konsultacje metodyczne dla nauczycieli dotyczące metod i form efektywnego nauczania w systemie pracy zdalnej
- sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli języka angielskiego w szkołach podstawowych
- sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli języka niemieckiego
- sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli geografii szkół podstawowych powiatu inowrocławskiego
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Rocznica Powrotu Pomorza i Kujaw do Wolnej Polski
- Prawo karne w oświacie (ekspert - sędzia Sądu Najwyższego)
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości
- Siła kontraktu
- Kształtowanie umiejętności społecznych uczniów
- ABC skutecznego wychowawcy
- Nauczyciel jako mediator w rozwiązywaniu sytuacji trudnych i konfliktowych
- Mediacjeszkolne i rówieśnicze -etapy wdrażania mediacji do szkół i placówek oświatowych
- Modelowanieprzez dorosłych zachowań uczniów
- Język„Żyrafy” w szkole Porozumienie bez Przemocy w praktyce szkolnej
- Hejti mowa nienawiści, samookaleczenia , interwencja kryzysowa w szkole
- Podróż do praw dziecka
- Kultura zachowania i normy społeczne – jak rozmawiać o kulturze na lekcjach języka obcego
- Poznajemy kulturę muzyczną Kujaw (tańce i przyśpiewki, architektura i stroje)
- Czas na wartości
- Wychowanie patriotyczne dziś – społeczeństwo z tradycjami jutro
- Czy na uroczystościach szkolnych można się śmiać?
- Wspieranie nauczycieli w tworzeniu i realizacji projektów edukacyjnych
- Strażnicy uśmiechu 1– program edukacyjny
PRIORYTETY KUJAWSKO-POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY
- Prowadzenie innowacji pedagogicznych jako stałego i integralnego elementu funkcjonowania szkoły, mającego na celu podniesienie jakości jej pracy
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Nauczyciele - Nauczycielom - wymiana doświadczeń dotycząca nowatorskich rozwiązań metodyczno– organizacyjnych
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Efektywne zarządzanie własną pracą i pracą innych,
- Kompendium prawa wewnątrzszkolnego
- Mediacja jako ważny element pracy dyrektora
- Notatka wizualna
- Warsztaty teatralne
- Współczesne tendencje w edukacji przedszkolnej
- Trening twórczości
- Gra dydaktyczna na lekcji matematyki
- Metoda eksperymentu na lekcji matematyki
- Realizacja nowej podstawy programowej: obudowa dydaktyczna pod kątem wdrażania innowacji pedagogicznych
- Współczesne tendencje w dydaktyce języków obcych
- Innowacyjne programy nauczania- pomoc w realizacji
- udzielanie konsultacji wg potrzeb
- Promowanie etycznych wartości jako fundamentu kształtowania charakteru uczniów i przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Kultura oceniania
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości
- Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów
- Nadpobudliwość psychoruchowa
- Behawioralna modyfikacja trudnych zachowań
OBSZARY PRACY REKOMENDOWANEPRZEZ KUJAWSKO-POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY
DLA OŚRODKÓW DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI
Rozwijanie umiejętności informatycznych nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania zdalnego. Sposoby sprawdzania, oceniania wiedzy i umiejętności uczniów w ramach pracy zdalnej z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego. Sposoby badania efektywności kształcenia.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Praca zdalna nauczyciela bibliotekarza
- Kompetencje cyfrowe dyrektora-TIK w pracy szkoły w nauczaniu zdalnym
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Wykorzystanie narzędzi Google Meet lub MS Teams w nauczaniu zdalnym
- Ocenianie kształtujące na lekcji języka niemieckiego
- Udzielanie i otrzymywanie kształtującej informacji zwrotnej w procesie uczenia się i nauczania języka angielskiego
- Organizacja i prowadzenie warsztatów:Jak budować i wykorzystywać własne karty pracy na lekcji matematyki (lub online)?
- Ocenianie kształtujące jest OK
- Komputerowe wspomaganie oceniania
- Tworzenie materiałów wspomagających pracę nauczyciela - testów diagnozujących umiejętności ucznia pozostającego w edukacji domowej
- Przygotowanie materiałów wspomagających pracę nauczyciela - ankieta do oceny jakości nauczania zdalnego
Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w pracy z uczniem dysfunkcyjnym
- Nauczyciel jako mediator w rozwiązywaniu sytuacji trudnych i konfliktowych
- Mediacje szkolne i rówieśnicze – etapy wdrażania mediacji do szkół i placówek oświatowych
- Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej– program edukacyjny
Budowanie relacji i wzajemna komunikacja jako podstawy skutecznej współpracy w sytuacjach nietypowych, trudnych, kryzysowych, w tym metody komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
- Kawiarenka dyskusyjna dla polonistów (wymiana doświadczeń między nauczycielami, wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli)
Nowoczesne formy i aktywizujące metody pracy z uczniem, z uwzględnieniem indywidualizacji nauczania i kompetencji kluczowych. Wykorzystanie telekonferencji w pracy.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Akumulator przedszkolny
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Metody i techniki aktywizujące
- Rysicielstwo sposobem na skuteczne uczenie się
- Metoda projektów w przedszkolu
- TOC dla edukacji
- Organizacja i realizacja lekcji online –MS Teams
- Praca w chmurze – Classroom lub Office365
- Środowisko Scratch - podstawy programowania
- Zastosowanie interaktywnych narzędzi w nauczaniu
- Sposoby indywidualizowania pracy z dzieckiem w przedszkolu na przykładzie Planu Daltońskiego
- TOC dla edukacji
- Gra dydaktyczna na lekcji matematyki
- Metoda eksperymentu na lekcji matematyki
- Jak budować i wykorzystywać własne karty pracy na lekcji matematyki (lub online)?
- Egzamin ósmoklasisty z matematyki
- Realizacja nowej podstawy programowej: obudowa dydaktyczna pod kątem wdrażania innowacji pedagogicznych
- Uczniu, odezwij się! O sztuce mówienia na temat w czasie lekcji języka polskiego
- Skuteczne metody indywidualnej pracy z uczniem
- Jak uczyć się języka angielskiego?
- Opowiadania i bajki na lekcji języka angielskiego
- Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego
- Dobra lekcja języka angielskiego
- Metody aktywizujące na lekcji języka niemieckiego
- Strategie uczenia się języka niemieckiego
- Metoda projektu na lekcji j. angielskiego
- Sprawdzian? Test? Kartkówka? - wyjaśniamy uczniom
- Zdalnie nie tylko w czasie pandemii
- Odwrócona klasa
- Metod projektów w edukacji wczesnoszkolnej
- Jak nauczyć dzieci uczenia się?
- Plan daltoński sposobem na samodzielność dzieci
Współpraca i wsparcie dla uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów w sytuacjach kryzysowych, w tym w warunkach pracy zdalnej.
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Nadzór dyrektora nad bezpieczeństwem w szkole i placówce – część I
- Nadzór dyrektora nad bezpieczeństwem w szkole i placówce – część II
- Odpowiedzialność dyrektora za organizację wycieczki szkolnej
- Mediacja jako ważny element pracy dyrektora
- Obserwacja zajęć jako narzędzie pracy dyrektora przedszkola i szkoły, Podział strony
- Zarządzanie sobą w czasie
- Odpowiedzialność nauczyciela za organizację wycieczki szkolnej
- ABC bezpieczeństwa nauczycieli
- Tablica interaktywna w przedszkolu
- Bitable – tworzenie animacji – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
- Storybird, czyli multimedialna książka obrazkowa – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
- Organizacja i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla dyrektorów i kadry zarządzającej przedszkolami
- Indywidualne konsultacje
Rozwój osobisty i zawodowy nauczyciela – budowanie autorytetu, podstawowe obowiązki, awans zawodowy.
KONFERENCJE/SEMINARIA
- Tworzenie planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela stażystę ubiegającego się o awans na nauczyciela kontraktowego
- Tworzenie planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na nauczyciela mianowanego
- Tworzenie planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na nauczyciela dyplomowanego
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Opiekun stażu
- Rozwój zawodowy nauczyciela stażysty
- Awans zawodowy – nauczyciel mianowany
- Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego
- Egzamin na stopień nauczyciela mianowanegodyplomowany
- Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego
- Postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego
- Rozwój zawodowy nauczycieli zadaniem dyrektora szkoły
- Nadzór dyrektora nad awansem zawodowym nauczyciela
- Obserwacja lekcji języka obcego na przykładzie lekcji języka angielskiego
- Time and tense, czyli jak rozumieć i tłumaczyć odwzorowanie czasu w czasach gramatycznych języka angielskiego
- Czas i podróże, wzloty i upadki – metaforyczna logika wybranych angielskich idiomów
- Kurs języka angielskiego dla nauczycieli na różnych poziomach zaawansowania (A1, B1, B2)
- Kursy języka niemieckiego dla nauczycieli różnych przedmiotów na wszystkich poziomach zaawansowania
- Organizacja i prowadzenie sieci współpracy dla nauczycieli przedszkoli Na starcie
- Awans zawodowy – pomoc w tworzeniu dokumentacji, kreatywne rozwiązania dla nauczycieli
- Wsparcie dla nauczycieli na drodze awansu zawodowego (konsultacje wg potrzeb)
Tworzenie programów i innowacji pedagogicznych – metodologia pracy, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy edukacyjnej.
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
- Tworzenie programów własnych zgodnych z nową podstawą programową
- Diagnoza przedszkolna
- Realizacja innowacji i eksperymentów, programów własnych oraz projektów edukacyjnych jako integralny element działalności szkoły
- Jak wykorzystać wyniki egzaminów zewnętrznych w pracy nauczyciela matematyki szkoły podstawowej?
- Jak zbudować test diagnozy wstępnej z matematyki w szkole ponadpodstawowej?
- Opiniowanie programów nauczania
Przygotowanie materiałów dla nauczycieli do diagnozy maturalnej z matematyki – Matura próbna z KPCEN 2021