CEN Bydgoszcz 6        


A A A

Wspieramy dyrektorów i nauczycieli uwzględniając ich potrzeby edukacyjne.

NASZ PROFESJONALIZM I TWÓJ POTENCJAŁ GWARANTUJĄ SUKCES

O NAS

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy prowadzi działalność edukacyjną na terenie miasta Bydgoszczy oraz powiatów: bydgoskiego, inowrocławskiego, mogileńskiego, nakielskiego, sępoleńskiego, świeckiego, tucholskiego i żnińskiego.

Jesteśmy największą wojewódzką placówką doskonalenia nauczycieli w województwie kujawsko-pomorskim, zarówno pod względem zasięgu terytorialnego, liczby nauczycieli, których obejmujemy opieką merytoryczną, jak i liczby etatów dydaktycznych, które posiadamy.

Placówka obejmuje wsparciem blisko 50% nauczycieli województwa kujawsko-pomorskiego, to jest około 21 tysięcy.

Co nas wyróżnia?

  • Mamy ponad 30-letnie doświadczenie w organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego dyrektorów oraz nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
  • Od 2005 roku jesteśmy placówką akredytowaną (ponad 15 lat!), godną zaufania, która gwarantuje wysoką jakość świadczonych przez nas usług, uprawnioną do prowadzenia kursów kwalifikacyjnych.
  • Każdego roku szkolimy ok. 10 tysięcy dyrektorów i nauczycieli szkół, którzy nam zaufali i realizują z nami zajęcia wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty, realizacji podstaw programowych, przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminów zewnętrznych.
  • Zatrudniamy najlepszych ekspertów, wieloletnich trenerów, wielokrotnie wyróżnianych nauczycieli konsultantów.
  • Służymy pomocą, wsparciem i odpowiadamy na bieżące potrzeby szkół, zarówno dydaktyczno-wychowawcze, jak i w zakresie prawa oświatowego.

Zapraszamy dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów szkół do współpracy i zachęcamy do skorzystania z szerokiej oferty zajęć.

 

PLANOWANE DZIAŁANIA W KUJAWSKO-POMORSKIM CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI  
W BYDGOSZCZY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 

KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej.  Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. 

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Realizacja nowej podstawy programowej w zakresie języków obcych
  • Wskazówki metodyczne i rekomendacje zapisane w podstawie programowej jako źródło planowania dydaktycznego
  • Edukacja ekonomiczna w podstawie programowej 

 
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA 

  • Podstawa programowa z matematyki w szkole ponadpodstawowej
  • Realizacja nowej podstawy programowej: obudowa dydaktyczna
  • Realizacja i monitorowanie podstawy programowej- szkolenie zespołów nauczycielskich 
  • Dobra lekcja języka niemieckiego 
  • Gryi zabawy w procesie nauczania języka angielskiego 
  • Projektowanie zmian w systemie dydaktycznym nauczyciela geografii na podstawie wyników egzaminu maturalnego
  • Zajęcia w terenie jako efektywna forma nauczania przyrody i geografii
  • Wykorzystanie narzędzi GIS w analizie i prezentacji danych przestrzennych
  • Internetowy atlas województwa kujawsko-pomorskiego jako podstawowe źródło informacji o regionie
  • Metoda problemowa w nauczaniu - uczeniu się geografii 
  • Budowanie sieci nauczycieli matematyki szkół ponadpodstawowych
  • Zbudowanie sieci nauczycieli języka angielskiego szkół podstawowych

  1. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.

 KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Platforma współpracy: szkoła – uczelnia - pracodawca- seminarium
  • Zintegrowany System Kwalifikacji – szansa dla edukacji i rynku pracy – konferencja


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
 

  • Zintegrowany System Kwalifikacji w praktyce doradcy zawodowego
  • Metodologia opracowania programów nauczania dla zawodu
  • Metoda tekstu przewodniego w praktycznej nauce zawodu
  • Rodzaje, obszary i formy współpracy szkoły z potencjalnymi pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego (stacjonarnie/zdalnie)
  • Zasady i warunki przeprowadzania egzaminu zawodowego 
  • szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego. Gdzie? Jak? Kiedy? 

  1. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno– pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. 

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Geograficzny niezbędnik  - konferencja metodyczna dla nauczycieli geografii szkół podstawowych
  • Niełatwy powrót do szkoły
  • Uczymy się pomagać dzieciom i młodzieży w kryzysie


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
 

  • Behawioralna modyfikacja trudnych zachowań
  • Trudny uczeń – trudna klasa
  • Integracja zespołu klasowego
  • Nadpobudliwość psychoruchowa
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy z uczniem dysfunkcyjnym
  • Zaburzenia lękowe u dzieci
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Dziecko z ZepołemAspergera w zespole klasowym 
  • Rola i zadania nauczyciela wspomagającego w pracy z uczniem z Autyzmem, Zespołem Aspergera w szkole masowej
  • Depresja nastolatków
  • Przyjaciele Zippiego
  • Jak pracować z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
  • Jak uczyć, żeby nauczyć? Strategie aktywnego nauczania w szkolnej praktyce
  • Jak wspierać rozwój ucznia, stosując różne sposoby oceniania osiągnięć edukacyjnych?
  • Uczeń zdolny bez sukcesów? Metody i formy pracy z uczniem zdolnym
  • Rozwiń skrzydła - Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - adaptacja programu i działania nowatorskie
  • Jak włamać się do mózgu? - uczymy, jak się uczyć
  • Potrzeby edukacyjne uczniów z ubytkiem słuchu - Nie słyszę? Rozumiem!
  • Praca z uczniem z dysleksją na lekcji języka angielskiego
  • Ocenianie kształtujące jest OK
  • Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej 
  • Komputerowe wspomaganie oceniania
  • Kurs na kierownika wypoczynku
  • Warsztat pracy początkującego nauczyciela
  • Jak zwiększyć skuteczność edukacji szkolnej?
  • Wspomaganie nauczycieli w planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów (prowadzenie zajęć otwartych, udzielanie konsultacji wg potrzeb)
  • Wspomagania przedszkoli w rozwoju BAWIĘ SIĘ, UCZĘ SIĘ - WIEM I POTRAFIĘ

  1. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Praca zdalna nauczyciela bibliotekarza  
  • Rola dyrektora w promocji i budowaniu wizerunku szkoły z wykorzystaniem TIK
  • Forum Praktyków


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA 

  • Nadzór dyrektora nad bezpieczeństwem w szkole i placówce – część II
  • ABC bezpieczeństwa nauczycieli  
  • Organizacja i realizacja lekcji online –MS Teams
  • Praca w chmurze – Classroomlub Office365 
  • Środowisko Scratch- podstawy programowania 
  • Zastosowanie interaktywnych narzędzi w nauczaniu
  • Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów za pomocą platformy edukacyjnej Moodle
  • Kompetencje cyfrowe dyrektora - TIK w pracy szkoły
  • Odwrócona lekcja języka angielskiego
  • Narzędzia internetowe w pracy dydaktycznej nauczyciela języka angielskiego
  • Tablica interaktywna w przedszkolu
  • Zaprogramuj przyszłość – najmłodsi w świecie programowania
  • Bitable– tworzenie animacji – narzędzia on-line w pracy nauczyciela 
  • Storybird, czyli multimedialna książka obrazkowa – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
  • Elementy elektroniki i robotyki na lekcjach techniki
  • Podstawowe wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w kształceniu ogólnym i zawodowym (stacjonarnie/ zdalnie)
  • Oswajamywydruk 3D (stacjonarnie/ zdalnie) 
  • Wprowadzeniedo systemu LINUX (stacjonarnie/ zdalnie) 
  • Strukturasieci komputerowych – nauka przez symulację (stacjonarnie/ zdalnie) 
  • Wstępdo baz danych, język SQL (stacjonarnie/ zdalnie) 
  • Jak ułatwić sobie pracę, czyli TIK w edukacji (stacjonarnie/ zdalnie)
  • Nauczaniezdalne w edukacji (stacjonarnie/ zdalnie) 
  • konsultacje metodyczne dla nauczycieli dotyczące metod i form efektywnego nauczania w systemie pracy zdalnej
  • sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli języka angielskiego w szkołach podstawowych
  • sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli języka niemieckiego
  • sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli geografii szkół podstawowych powiatu inowrocławskiego

  1. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Rocznica Powrotu Pomorza i Kujaw do Wolnej Polski 
  • Prawo karne w oświacie (ekspert - sędzia Sądu Najwyższego)

 
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA 

  • Wprowadzanie dziecka w świat wartości
  • Siła kontraktu
  • Kształtowanie umiejętności społecznych uczniów
  • ABC skutecznego wychowawcy
  • Nauczyciel jako mediator w rozwiązywaniu sytuacji trudnych i konfliktowych
  • Mediacjeszkolne i rówieśnicze -etapy wdrażania mediacji do szkół i placówek oświatowych 
  • Modelowanieprzez dorosłych zachowań uczniów  
  • JęzykŻyrafy” w szkole Porozumienie bez Przemocy w praktyce szkolnej 
  • Hejti mowa nienawiścisamookaleczenia , interwencja kryzysowa w szkole 
  • Podróż do praw dziecka
  • Kultura zachowania i normy społeczne – jak rozmawiać o kulturze na lekcjach języka obcego
  • Poznajemy kulturę muzyczną Kujaw (tańce i przyśpiewki, architektura i stroje)
  • Czas na wartości
  • Wychowanie patriotyczne dziś – społeczeństwo z tradycjami jutro
  • Czy na uroczystościach szkolnych można się śmiać? 
  • Wspieranie nauczycieli w tworzeniu i realizacji projektów edukacyjnych
  • Strażnicy uśmiechu 1 program edukacyjny

 

PRIORYTETY KUJAWSKO-POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY 

  1. Prowadzenie innowacji pedagogicznych jako stałego i integralnego elementu funkcjonowania szkoły, mającego na celu podniesienie jakości jej pracy

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Nauczyciele - Nauczycielom - wymiana doświadczeń dotycząca nowatorskich rozwiązań metodyczno– organizacyjnych 


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
 

  • Efektywne zarządzanie własną pracą i pracą innych,
  • Kompendium prawa wewnątrzszkolnego
  • Mediacja jako ważny element pracy dyrektora 
  • Notatka wizualna 
  • Warsztaty teatralne   
  • Współczesne tendencje w edukacji przedszkolnej  
  • Trening twórczości
  • Gra dydaktyczna na lekcji matematyki
  • Metoda eksperymentu na lekcji matematyki
  • Realizacja nowej podstawy programowej: obudowa dydaktyczna pod kątem wdrażania innowacji pedagogicznych
  • Współczesne tendencje w dydaktyce języków obcych
  • Innowacyjne programy nauczania- pomoc w realizacji 
  • udzielanie konsultacji wg potrzeb

  1. Promowanie etycznych wartości jako fundamentu kształtowania charakteru uczniów i przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom.

KONFERENCJE/SEMINARIA 

  • Kultura oceniania


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA

  • Wprowadzanie dziecka w świat wartości
  • Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów
  • Nadpobudliwość psychoruchowa
  • Behawioralna modyfikacja trudnych zachowań

OBSZARY PRACY REKOMENDOWANEPRZEZ KUJAWSKO-POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY

DLA  OŚRODKÓW DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI  

Rozwijanie umiejętności informatycznych nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania zdalnego. Sposoby sprawdzania, oceniania wiedzy i umiejętności uczniów w ramach pracy zdalnej z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego. Sposoby badania efektywności kształcenia. 

 KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Praca zdalna nauczyciela   bibliotekarza
  • Kompetencje cyfrowe dyrektora-TIK w pracy szkoły w nauczaniu zdalnym


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
 

  • Wykorzystanie narzędzi Google Meet lub MS Teams w nauczaniu zdalnym 
  • Ocenianie kształtujące na lekcji języka niemieckiego
  • Udzielanie i otrzymywanie kształtującej informacji zwrotnej w procesie uczenia się i nauczania języka angielskiego
  • Organizacja i prowadzenie warsztatów:Jak budować i wykorzystywać własne karty pracy na lekcji matematyki (lub online)? 
  • Ocenianie kształtujące jest OK
  • Komputerowe wspomaganie oceniania
  • Tworzenie materiałów wspomagających pracę nauczyciela - testów diagnozujących umiejętności ucznia pozostającego w edukacji domowej 
  • Przygotowanie materiałów wspomagających pracę nauczyciela - ankieta do oceny jakości nauczania zdalnego 


Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. 

 WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA 

  • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w pracy z uczniem dysfunkcyjnym
  • Nauczyciel jako mediator w rozwiązywaniu sytuacji trudnych i konfliktowych
  • Mediacje szkolne i rówieśnicze – etapy wdrażania mediacji do szkół i placówek oświatowych
  • Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej– program edukacyjny


Budowanie relacji i wzajemna komunikacja jako podstawy skutecznej współpracy w sytuacjach nietypowych, trudnych, kryzysowych, w tym metody komunikowania się z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. 

  • Kawiarenka dyskusyjna dla polonistów (wymiana doświadczeń między nauczycielami, wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli)

Nowoczesne formy i aktywizujące metody pracy z uczniem, z uwzględnieniem indywidualizacji nauczania i kompetencji kluczowych. Wykorzystanie telekonferencji w pracy. 

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Akumulator przedszkolny 

 
WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA 

  • Metody i techniki aktywizujące  
  • Rysicielstwo sposobem na skuteczne uczenie się 
  • Metoda projektów w przedszkolu 
  • TOC dla edukacji      
  • Organizacja i realizacja lekcji online –MS Teams 
  • Praca w chmurze – Classroom lub Office365 
  • Środowisko Scratch - podstawy programowania 
  • Zastosowanie interaktywnych narzędzi w nauczaniu 
  • Sposoby indywidualizowania pracy z dzieckiem w przedszkolu na przykładzie Planu Daltońskiego 
  • TOC dla edukacji      
  • Gra dydaktyczna na lekcji matematyki
  • Metoda eksperymentu na lekcji matematyki
  • Jak budować i wykorzystywać własne karty pracy na lekcji matematyki (lub online)? 
  • Egzamin ósmoklasisty z matematyki
  • Realizacja nowej podstawy programowej: obudowa dydaktyczna pod kątem wdrażania innowacji pedagogicznych
  • Uczniu, odezwij się! O sztuce mówienia na temat w czasie lekcji języka polskiego
  • Skuteczne metody indywidualnej pracy z uczniem
  • Jak uczyć się języka angielskiego
  • Opowiadania i bajki na lekcji języka angielskiego
  • Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego
  • Dobra lekcja języka angielskiego
  • Metody aktywizujące na lekcji języka niemieckiego
  • Strategie uczenia się języka niemieckiego
  • Metoda projektu na lekcji j. angielskiego
  • Sprawdzian? Test? Kartkówka? - wyjaśniamy uczniom
  • Zdalnie nie tylko w czasie pandemii
  • Odwrócona klasa
  • Metod projektów w edukacji wczesnoszkolnej
  • Jak nauczyć dzieci uczenia się?
  • Plan daltoński sposobem na samodzielność dzieci


Współpraca i wsparcie dla uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów w sytuacjach kryzysowych, w tym w warunkach pracy zdalnej. 

WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA

  • Nadzór dyrektora nad bezpieczeństwem w szkole i placówce – część I
  • Nadzór dyrektora nad bezpieczeństwem w szkole i placówce – część II
  • Odpowiedzialność dyrektora za organizację wycieczki szkolnej
  • Mediacja jako ważny element pracy dyrektora  
  • Obserwacja zajęć jako narzędzie pracy dyrektora przedszkola i szkoły, Podział strony
  • Zarządzanie sobą w czasie
  • Odpowiedzialność nauczyciela za organizację wycieczki szkolnej
  • ABC bezpieczeństwa nauczycieli     
  • Tablica interaktywna w przedszkolu
  • Bitable – tworzenie animacji – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
  • Storybird, czyli multimedialna książka obrazkowa – narzędzia on-line w pracy nauczyciela
  • Organizacja i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla dyrektorów i kadry zarządzającej przedszkolami 
  • Indywidualne konsultacje 


Rozwój osobisty i zawodowy nauczyciela – budowanie autorytetu, podstawowe obowiązki, awans zawodowy. 

KONFERENCJE/SEMINARIA  

  • Tworzenie planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela stażystę ubiegającego się o awans na nauczyciela kontraktowego 
  • Tworzenie planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na nauczyciela mianowanego 
  • Tworzenie planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na nauczyciela dyplomowanego 


WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA
 

  • Opiekun stażu
  • Rozwój zawodowy nauczyciela stażysty
  • Awans zawodowy – nauczyciel mianowany
  • Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego
  • Egzamin na stopień nauczyciela mianowanegodyplomowany 
  • Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego
  • Postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego
  • Rozwój zawodowy nauczycieli zadaniem dyrektora szkoły
  • Nadzór dyrektora nad awansem zawodowym nauczyciela 
  • Obserwacja lekcji języka obcego na przykładzie lekcji języka angielskiego
  • Time and tense, czyli jak rozumieć i tłumaczyć odwzorowanie czasu w czasach gramatycznych języka angielskiego
  • Czas i podróże, wzloty i upadki – metaforyczna logika wybranych angielskich idiomów
  • Kurs języka angielskiego dla nauczycieli na różnych poziomach zaawansowania (A1, B1, B2) 
  • Kursy języka niemieckiego dla nauczycieli różnych przedmiotów na wszystkich poziomach zaawansowania 
  • Organizacja i prowadzenie sieci współpracy dla nauczycieli przedszkoli  Na starcie  
  • Awans zawodowy – pomoc w tworzeniu dokumentacji, kreatywne rozwiązania dla nauczycieli 
  • Wsparcie dla nauczycieli na drodze awansu zawodowego (konsultacje wg potrzeb)

 Tworzenie programów i innowacji pedagogicznych – metodologia pracy, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy edukacyjnej. 

WARSZTATY METODYCZNE/SZKOLENIA 

  • Tworzenie programów własnych zgodnych z nową podstawą programową
  • Diagnoza przedszkolna 
  • Realizacja innowacji i eksperymentów, programów własnych oraz projektów edukacyjnych jako integralny element działalności szkoły
  • Jak wykorzystać wyniki egzaminów zewnętrznych w pracy nauczyciela matematyki szkoły podstawowej? 
  • Jak zbudować test diagnozy wstępnej z matematyki w szkole ponadpodstawowej?
  • Opiniowanie programów nauczania 

Przygotowanie materiałów dla nauczycieli do diagnozy maturalnej z matematyki – Matura próbna z KPCEN 2021  

DMC Firewall is a Joomla Security extension!