Myśląca klasa w Szkole Ćwiczeń w Barcinie

Każdy nauczyciel szuka recepty na sukces edukacyjny ucznia, czy też poszukuje odpowiedzi na pytania, co zrobić, aby uczniowi chciało się chcieć? Jak zaczynać lekcje, by uczniowie angażowali się w proces uczenia od samego początku, niemalże od pierwszej minuty?

22 listopada 2023 roku nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych Szkoły Ćwiczeń w Barcinie i szkół objętych wsparciem (SP Mamlicz, SP Piechcin, SP nr 1 w Barcin, SP Złotniki Kujawskie i SP Lubostroń) poznali nową metodę, która w rewolucyjny sposób może zmienić klasową rzeczywistość, a przez to pobudzić aktywność i kreatywność uczniów.
Grupa ponad 20 nauczycieli poznawała tajniki nowej metody, którą jest Myśląca klasa. Szkolenie poprowadziła Justyna Prud nauczyciel konsultant KPCEN w Bydgoszczy.

W trakcie szkolenia podano przykłady działań i zachowań nauczyciela, które pozwolą osiągnąć podstawowy cel edukacyjny, jakim jest nauczenie ucznia uczenia się. Tworzyliśmy zadania problemowe, wymagające pogłębionego myślenia, a nie wykorzystywania już znanych wzorów. Pamiętaliśmy o indywidualizacji procesu uczenia. W tym celu rozbudowywaliśmy i modyfikowaliśmy zadania tak, aby zaspokoić potrzeby uczniów zarówno wybitnie uzdolnionych, jak i posiadających opinie lub orzeczenia, a przez to mających konkretne wskazania, które powinien uwzględnić nauczyciel. Nauczyliśmy się, jak dobierać grupy po to, aby uczniowie nie przyjmowali z góry założonych ról i pracowali w zróżnicowanych zespołach.  Prowadząca pokazała, jak aranżować przestrzeń pracy uczniów w Myślącej klasie, zwróciła uwagę na rezultaty pracy z zastosowaniem pionowych tablic szybko zmywalnych i z wykorzystaniem dużo formatowych kartek papieru.
Okazało się, że bardziej efektywną formą uczenia się jest praca na stojąco, przy pionowych tablicach, z których można szybko usunąć ewentualne błędy. Tak zorganizowana przestrzeń edukacyjna, daje uczniom większe poczucie bezpieczeństwa i umożliwia uczenie się na błędach.

Nauczyciele uczestniczący w szkoleniu wykazali się duża aktywnością
i oryginalnością propozycji rozwiązań metodycznych. Podawali różnorodne strategie rozwiązywania zadań, tworzenia sytuacji problemowych wymagających aktywności ucznia. Mamy nadzieję, że Myśląca klasa wpisze się na stałe w kanon metod stosowanych w procesie dydaktycznym przez nauczycieli Szkoły Ćwiczeń w Barcinie.

Opcje strony

do góry